TEMATIKA
Osztatlan biológia (egészségtan) tanárképzés tantárgyleírás – ELMÉLETI ÓRA |
||
A tárgy |
kódja |
később generálandó! |
megnevezése (magyar) |
A biológia tanításának elmélete |
|
(angol) |
Theory of Biology Teaching |
|
heti óraszáma |
1 |
|
kredit értéke |
1 |
|
tárgyfelvétel típusa |
kötelező |
|
a meghirdetés féléve |
5. |
|
hallgatói létszám |
||
előfeltétel(ek) – tantárgyi |
||
előfeltételek – ismeretkör |
||
előfeltételek – előzetes felmérés |
nem |
|
A tárgyfelelős |
neve |
Pogány Ákos |
beosztása |
adjunktus |
|
Neptun kódja |
G2W02Z |
|
tanszéke |
ETO |
|
Az oktatás célja |
||
Tudás |
később kitöltendő |
|
Képesség |
később kitöltendő |
|
Attitüd |
később kitöltendő |
|
Autonómia és felelősség |
később kitöltendő |
|
A tantárgy tartalma (14 hétre) |
||
|
1 |
Az iskolai munka tervezésének szintjei, összetevői. A tantervek műfajai és típusai, szerepük a tantárgy tervezésében. Az iskola pedagógiai programjának összetevői, szerepe az iskolai nevelő-oktató munkában. A tanév tervezése: tanmenet, lineáris és epochális, nyílt és zárt tématervezés. |
|
2 |
Felkészülés a tanítási órákra; az óratervezetek tartalmi és formai kritériumai, használatuk a gyakorlatban. |
|
3 |
A biológia tanítása során alkalmazott órajellegek és óratípusok bemutatása, jellemzőik és szerepük. Az egyes óratípusokra történő felkészülés és a lebonyolítás sajátos módszertani aspektusai. |
|
4 |
A motiváció szerepe, formái és alkalmazási lehetőségei a biológiaoktatásban. |
|
5 |
Az értékelés formái, funkciói, alapelvei a biológia oktatása során. Mérésmetodikai alapelvek és értékelési stratégiák az iskolában. Félévi és tanév végi értékelés. |
|
6 |
Az osztályozás és a szöveges értékelés dilemmája. A szóbeli értékelés szerepe, formái és módszerei a tanórán; a tanár kérdezéstechnikája. A tanulói referátumok, projektmunkák előkészítése és értékelése. |
|
7 |
Az írásbeli feladattípusok és alkalmazásuk a biológiai ismeretek értékelésében. A biológiatanításban használt feladattípusok összehasonlítása és pedagógiai-módszertani elemzése különös tekintettel a hibalehetőségekre. Az írásbeli dolgozatok és vizsgák összeállításának szempontjai, lebonyolítása, javítása, értékelése. |
|
8 |
A biológiaóra szervezeti formái: a frontális munka típusai, szerepe, pedagógiai és módszertani értéke, alkalmazási lehetőségeik bemutatása és összehasonlítása konkrét példákon keresztül. |
|
9 |
A nem frontális munka típusai, szerepe, pedagógiai és módszertani értéke, alkalmazási lehetőségeik bemutatása és összehasonlítása konkrét példákon keresztül. |
|
10 |
A kétszintű érettségi vizsgarendszer előzményei, alapelvei, felépítése. Középszintű érettségi vizsga biológiából: felépítése, követelményei, értékelése. Az írásbeli vizsga felépítése, jellemzői. A vizsgáztatás gyakorlata. A vizsgára történő felkészítés lehetőségei. |
|
11 |
Emelt szintű érettségi vizsga biológiából: felépítése, követelményei, értékelése. A vizsgára történő felkészítés lehetőségei. |
|
12 |
Biológia témájú versenyek a közoktatásban. A versenyfelkészítés lehetőségei. |
|
13 |
Az egészségnevelés fogalma, helyzete a közoktatásban. Az egészségnevelés összetevői. A biológiatanár szerepe, lehetőségei, módszerei az iskolai egészségnevelésben. |
|
14 |
Konzultáció |
Számonkérési és értékelési rendszer |
||
követelmény típusa |
Kollokvium (5) |
|
az értékelés alapja |
Vizsgajegy |
|
Tanulók felkészülése |
Vizsgára felkészülés: 2 nap |
|
Évközi feladatok |
Nincs |
|
Irodalom / Tananyag |
Kriska György és Karkus Zsolt: A biológia tanításának elmélete és gyakorlata c. jegyzet megfelelő fejezetei (összesen 80 oldal) |
|
Költségek |
||
Oktató(k) |
Kitöltendő, ha nem egyezik a tantárgyfelelőssel vagy több oktató tartja! |
|
|
|
Név (Neptun) |
|
1. |
Pogány Ákos (G2W02Z) |
|
2. |
Kriska György (RJZGX2) |
A biológia tanításának elmélete (1+0) - TÉTELSOR
1. Az iskolai munka tervezésének szintjei, összetevői. A tantervek műfajai és típusai, szerepük a tantárgy tervezésében. Az iskola pedagógiai programjának összetevői, szerepe az iskolai nevelő-oktató munkában. A tanév tervezése: tanmenet, lineáris és epochális, nyílt és zárt tématervezés. Felkészülés a tanítási órákra; az óratervezetek tartalmi és formai kritériumai, használatuk a gyakorlatban.
2. A biológia tanítása során alkalmazott órajellegek és óratípusok bemutatása, jellemzőik és szerepük. Az egyes óratípusokra történő felkészülés és a lebonyolítás sajátos módszertani aspektusai. A motiváció szerepe, formái és alkalmazási lehetőségei a biológiaoktatásban.
3. Az értékelés formái, funkciói, alapelvei a biológia oktatása során. Mérésmetodikai alapelvek és értékelési stratégiák az iskolában. Félévi és tanév végi értékelés. Az osztályozás és a szöveges értékelés dilemmája. A szóbeli értékelés szerepe, formái és módszerei a tanórán; a tanár kérdezéstechnikája. A tanulói referátumok, projektmunkák előkészítése és értékelése.
4. Az írásbeli feladattípusok és alkalmazásuk a biológiai ismeretek értékelésében. A biológiatanításban használt feladattípusok összehasonlítása és pedagógiai-módszertani elemzése különös tekintettel a hibalehetőségekre. Az írásbeli dolgozatok és vizsgák összeállításának szempontjai, lebonyolítása, javítása, értékelése.
5. A biológiaóra szervezeti formái: a frontális munka típusai, szerepe, pedagógiai és módszertani értéke, alkalmazási lehetőségeik bemutatása és összehasonlítása konkrét példákon keresztül. A nem frontális munka típusai, szerepe, pedagógiai és módszertani értéke, alkalmazási lehetőségeik bemutatása és összehasonlítása konkrét példákon keresztül.
6. A kétszintű érettségi vizsgarendszer előzményei, alapelvei, felépítése. Középszintű érettségi vizsga biológiából: felépítése, követelményei, értékelése. Az írásbeli vizsga felépítése, jellemzői. A vizsgáztatás gyakorlata. A vizsgára történő felkészítés lehetőségei.
7. Emelt szintű érettségi vizsga biológiából: felépítése, követelményei, értékelése. A vizsgára történő felkészítés lehetőségei. Biológia témájú versenyek a közoktatásban. A versenyfelkészítés lehetőségei.
8. Az egészségnevelés fogalma, helyzete a közoktatásban. Az egészségnevelés összetevői. A biológiatanár szerepe, lehetőségei, módszerei az iskolai egészségnevelésben.
9. A környezeti nevelés módszerei I. – A biológiai vízminősítés közoktatásban felhasználható elméleti alapjai. A biológiai vízminősítéssel kapcsolatos terepgyakorlatok szervezésének módszertana
10. A környezeti nevelés módszerei II. – Poláros fényszennyezéssel kapcsolatos terepgyakorlatok szervezésének elmélete és gyakorlata
11. Munka a biológiai laboratóriumban I. – A biológia szertár felszerelése, élősarok. Optikai alapon működő vizsgálati eszközök és használatuk. A vizsgálatok képi dokumentációjának elkészítése.
12. Munka a biológiai laboratóriumban II. – Tanulói vizsgálatok I. – fotoszintetizáló szervezetek (mohák, harasztok, csírázás, gyökér, szár levél, virág, termés)
Kriska Gy. (2011): Biológia érettségire felkészítő. Fotoszintetizáló szervezetek I. Nemzeti Tankönyvkiadó, 160. o. + DVD
Kriska Gy. (2012): Biológia érettségire felkészítő. Fotoszintetizáló szervezetek II. Nemzeti Tankönyvkiadó, 203. o. + DV
13. Munka a biológiai laboratóriumban III. – A biológia szertár felszerelése, élősarok, tanulói vizsgálatok I. – Gerinctelen állatok (szivacsok, csalánozók, laposférgek, gyűrűsférgek, puhatestűek, rákok, pókszabásúak, rovarok), biokémiai és élettani vizsgálatok
Kriska Gy., Lőw P. (2012): Biológia érettségire felkészítő. Állati szervezetek. Nemzeti Tankönyvkiadó, 312. o. + DVD
Kriska Gy. (szerk.) (2012): Biológia érettségire felkészítő. Gombák, biokémia, állati sejt- és szövettan, élettan. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, 224. o. + DVD
14. Korszerű módszerek alkalmazása a biológia tanításában – Digitális tananyagok fejlesztése, szerkesztése és közzététele. eXeLearning program, Forrás Tantárgyfüggetlen Oktatási Programcsomag
Ajánlott irodalom a vizsgára való felkészüléshez:
Előadás diák az első 8 tételhez
[1] Kriska Gy. (2004): Forrás Tantárgyfüggetlen Oktatási Programcsomag. Flaccus Kiadó, 50. o. + CD
[2] Kriska Gy. (2022): Édesvízi gerinctelenek Közép- állatok - határozó. Nemzeti Tankönyvkiadó, 268. o.
[3] Kriska Gy. (2011-2013): Biológia érettségire felkészítő I-IV. Nemzeti Tankönyvkiadó
[4] Kriska Gy., Karkus Zs. (2022) A biológia tanításának elmélete és gyakorlata. ELTE