Skip navigation

Szakdolgozat

A tanári szakdolgozattal kapcsolatos információk a következő helyen érhetők el: http://tkk.elte.hu/szakdolgozat/

A tanári szakdolgozat témája szerint két típusú lehet: tisztán szakmódszertani, illetve diszciplináris dolgozat. A két dolgozattípussal kapcsolatos információkat az alábbiakban részletezzük, illetve táblázatban is összegezzük a legfontosabb különbségeiket (példaértékű dolgozatokért lásd az alábbi felsorolást)

1. Szakmódszertani szakdolgozat

A dolgozat szakmódszertani jellegű, azaz témája a biológia, vagy ahhoz szervesen kapcsolódó nevelési-oktatási cél (pl. egészség- és környezetnevelés) tanításával kapcsolatos probléma, módszertan, gyakorlat, projekt, tananyag fejlesztés. A témának lehet pedagógiai vagy pszichológiai vonatkozása. A hallgató a Biológia Szakmódszertani Csoport által meghirdetett témakörökön belül választhat egy témát, de egyéni érdeklődés esetén a témakörökön kívüli saját témát is hozhat. A szakdolgozat biológia szakmódszertanos oktató témavezetésével készül. Témától függően a pedagógiai kipróbálás, reflektálás valós tapasztalatok alapján erősen javasolt, a dolgozat értékét növelik (például valamilyen tananyag fejlesztés, vagy tanösvény létrehozása esetén ezek tanulókkal történő kipróbálása, vagy például az érintőképernyős eszközök tanításba integrálása téma esetén kérdőíves felmérés a diákok/tanárok körében). A dolgozat bírálója szintén biológia szakmódszertanos oktató.

Korábban készült, példaértékű szakmódszertani tanári szakdolgozatokat lásd alább.

2. Diszciplináris szakdolgozat

A tanári szakdolgozat készülhet a Biológia Intézet bármely tanszékén, diszciplináris dolgozatként is. Ebben az esetben a dolgozat két fő részre különül: nagyjából 2/3 részben a kutatási kérdést, kutatómunkát mutatja be. Ez a rész hasonló egy biológus MSc szakdolgozathoz tartalmát és felépítését tekintve, azonban terjedelme rövidebb, mivel a dolgozat kiegészül egy szakmódszertani résszel is, ami nagyjából a dolgozat 1/3 részét képezi. A diszciplináris dolgozat témavezetését nem szakmódszertanos egyetemi oktató/kutató kolléga végzi, és a dolgozat bírálója is nem szakmódszertanos, a diszciplináris rész témájában jártas oktató/kutató. A diszciplináris rész az intézeti tanszékek által kiírt szaktárgyi szakmai kutatási témából vagy szakirodalom feldolgozásból készül, hasonlóan a biológus MSc dolgozatokhoz. A dolgozat szakmódszertani részében (nagyjából 10-15 oldalnyi terjedelemben) a hallgató feladata annak bemutatása, hogy a diszciplináris részben bemutatott téma hogyan kapcsolódhat a biológiatanári tevékenységhez. Amennyiben a szakdolgozati téma megjelenik a közoktatásban, akkor például ki lehet dolgozni egy témakör tervezetét, ahol ez a téma is szerepel, óravázlatokkal és az ezekhez kapcsolódó oktatási segédanyagokkal. Ha viszont nagyon speciális a téma, akkor például ki lehet dolgozni hozzá egy szakköri tematikát, amelynek részét képezheti többek között ez a kutatási téma is. A kiegészítő fejezet elkészíthető terep- vagy laboratóriumi munkalapok gyűjteményére és a kutatási témához kapcsolódó digitális tananyagokra alapozva is. A feldolgozás során a közérthető és gyakorlati jelentőséggel bíró információkra érdemes koncentrálni. A szakmódszertani rész pedagógiai kipróbálása nem kötelező. A kiegészítő fejezetet célszerű bevezetés, anyag és módszer, eredmények és összefoglalás részekre tagolni, de ha a téma úgy kívánja, ettől el is lehet térni. A dolgozat szakmódszertani részének nincs külön témavezetője: a hallgató ezzel a dolgozattípussal együtt azt is választja, hogy a szakmódszertani részt önállóbban készíti el: a diszciplináris rész témavezetőjének nem kompetenciája – így nem is feladata – a szakmódszertani rész készüléséhez hozzájárulni. A szakmódszertanos kollégáktól lehet kérni konzultációt, például az erre a részre vonatkozó tervekkel kapcsolatban. A dolgozat bírálója – a témavezetőhöz hasonlóan – szintén csak a diszciplináris résszel kapcsolatban ad véleményt. Fontos emlékeztetni mind a témavezetőt, mind a bírálót arra, hogy az MSc szakdolgozatoknál megszokott terjedelemnél rövidebb, tömörebb, kevésbé részletekbe menő szöveg készítése a feladat. Diszciplináris dolgozat védése esetén a dolgozat szakmódszertani eleme kiemelt fontossággal bír: a védésen a szakmódszertanos kollégák kiemelt figyelmet szentelnek a szakmódszertani résznek.

Korábban készült, példaértékű diszciplináris tanári szakdolgozatok

Tanári szakdolgozat típusa Szakmódszertani Diszciplináris
Téma Biológia Szakmódszertani Csoport által kiírt, vagy egyénileg hozott; a biológia, vagy ahhoz köthető nevelési-oktatási céllal (pl. egészség- és környezetnevelés) kapcsolatos probléma, módszertan, gyakorlat, projekt, tananyag fejlesztés Biológia Intézet tanszékei által kiírt szaktárgyi szakmai kutatási témából vagy szakirodalom feldolgozásból készül, hasonlóan a biológus MSc dolgozatokhoz
Szakdolgozat egységei 100% szakmódszertani 2/3 rész diszciplináris + 1/3 rész szakmódszertani
Témavezető szakmódszertanos oktató intézeti oktató/kutató
Témavezetés hatánya teljes dolgozatra kiterjed diszciplináris részre terjed ki
Téma gyakorlati kipróbálása minden esetben javalt, ha a téma/tanítási gyakorlat lehetővé teszi nem kötelező
Bíráló szakmódszertanos oktató diszciplináris oktató/kutató
Bírálat hatálya teljes dolgozatra kiterjed diszciplináris részre terjed ki

További témavezetéssel, bírálattal, vagy – hallgatóként – a dolgozat készítésével kapcsolatban felmerült kérdések esetén forduljanak a biológia szakmódszertanos oktatókhoz!

A biológia szakmódszertanos záróvizsgarésszel kapcsolatos információk:

Ebben a Biológiai intézetben lebonyolított záróvizsgarészben a hallgatók megvédik szakdolgozatukat és biológia szakmódszertani tételekből vizsgáznak. A védés során 10 percben kell összefoglalni a szakdolgozat eredményeit és célszerű mindeközben diasort is bemutatni. A diszciplináris szakdolgozatok esetében a szakmódszertani fejezetre az előadás végén kb. 2 percben kell kitérni. Ezen kívül még 5 perc jut a kérdések megválaszolására. A védésen a bírálóknak kell jelen lenniük. Amennyiben ez nem megoldható, akkor a szakfelelős előre jelzi a TKK-nak, hogy a védés nem a bírálókkal, hanem a bizottsági tagokkal lesz lebonyolítva. A védésen a témavezetők jelenléte is ajánlott. A bírálókat és a bizottság külső tagjait a TKK hívja meg.

A BIOLÓGIAI SZAKMÓDSZERTANI CSOPORT SZAKDOLGOZATI TÉMÁI

Egyéni érdeklődés nyomán további témák is kiírásra kerülhetnek!

Környezeti nevelési projektek

Új módszerek a környezeti nevelésben (témavezető: Kriska György)

Tanösvény szakmódszertani feldolgozása (témavezető: Kriska György)

Aszfaltút, mint poláros fényszennyező objektum terepi vizsgálatának szakmódszertani feldolgozása (témavezető: Kriska György)

A kiskőrösi Szűcsi-erdő éger-kőrises láperdejéhez kapcsolódó tanösvény tervezése és szakmódszertani feldolgozása (témavezető: Kriska György)

Digitális módszerek alkalmazása a biológia szaktanteremben

Digitális érettségi feladat gyűjtemény készítése és gyakorlati tesztelése (témavezető: Kriska György)

Modern szemléltetés a biológia tanításában (témavezető: Kriska György)

Digitális tananyag összeállítása eXe learning programmal (témavezető: Kriska György)

Linkgyűjtemény összeállítása, megjelenítése a Biológia tansegédben. Alkalmazási lehetőségek a biológia oktatásban (témavezető: Kriska György)

Interaktív Flash animációk újrahasznosítása a biológia oktatásában (témavezető: Kriska György)

Munka a biológia laborban

Mikroszkópos eszközök és módszerek a biológia oktatásában (témavezető: Kriska György)

Korszerű eszközök alkalmazása a biológia laboratóriumban (témavezető: Kriska György)

Új tanári bemutató- és csoportmunkában elvégezhető laboratóriumi kísérletek szakmódszertani feldolgozása (témavezető: Kriska György)

Szemléltetésalapú biológia tanítás (témavezető: Kriska György)

Mobiltelefonra optimalizált online kép és filmgyűjtemény és a hozzá tartozó szakmódszertani segédanyagok összeállítása (témavezető: Kriska György)

Munkalap gyűjtemény összeállítása laboratóriumi vizsgálatokhoz. A munkalapok megjelenítése a Biológia Tansegédben és alkalmazása a gyakorlati órákon (témavezető: Kriska György)

Elkészült szakdolgozatok 2020-tól

DIGITÁLIS TANANYAG FEJLESZTÉS

Tényi Adrienn Viktória (2020) Digitális tananyag fejlesztése a sejtbiológia és az állati szövettan témakörének tanításához kapcsolódóan. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 64. o. Témavezető: dr. Kriska György

DIGITÁLIS MELLÉKLET

Bence Zsolt Imre (2021) Mobiltelefon kompatibilis interaktív tananyag fejlesztése gerinces állatok boncolásához. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 64. o. Témavezető: dr. Kriska György

DIGITÁLIS MELLÉKLET

Bene Kata (2021) Mikroszkópos vizsgálatok a biológia tanításában. Tananyagfejlesztés mikroszkópos vízminták vizsgálatához. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 65. o. Témavezető: dr. Kriska György

DIGITÁLIS MELLÉKLET

Füleki Boglárka (2021) Mobiltelefonra optimalizált online gerinctelen állathatározó fejlesztése, és gyakorlati tesztelése. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 65. o. Témavezető: dr. Kriska György

Kökény Katalin (2021) Interaktív térhatású tananyag fejlesztése a biológia oktatásához. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 104. o. Témavezető: dr. Kriska György

DIGITÁLIS MELLÉKLET

Molnár Zsófia Dóra (2021) IKT-használat a középiskolai biológia oktatásában. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 75. o. Témavezető: dr. Kriska György

Zechmeiszter Vivien Hanna (2022) Mobiltelefon kompatibilis interaktív tananyag fejlesztése gerinctelen állatok boncolásához. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 63. o. Témavezető: dr. Kriska György

DIGITÁLIS MELLÉKLET

Farkas Mónika (2022) Egyed feletti szerveződési szintekhez kapcsolódó linkgyűjtemény és digitális tananyag összeállítása, megjelenítése a Biológia tansegéden. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 71. o. Témavezető: dr. Kriska György

DIGITÁLIS MELLÉKLET

Rádóczi Patrícia (2022) Interaktív digitális tananyag fejlesztése érettségi feladatsorok felhasználásával a keringési rendszer témaköréhez kapcsolódóan. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 214. o. Témavezető: dr. Kriska György

DIGITÁLIS MELLÉKLET

Boros Orsolya (2023) Online és hibrid szabadulószobák szerepe és lehetőségei a biológiaoktatásban. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 74. o. Témavezető: dr. Kriska György

Gál Anett (2023) Interaktív Flash animációk újrahasznosítása a biológia oktatásában.  ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 81. o. Témavezető: dr. Kriska György

DIGITÁLIS MELLÉKLET

Nagy Kinga (2023) IKT eszközök és módszerek alkalmazása tanári bemutatókísérletekben. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 58. o. Témavezető: dr. Kriska György

Jakab Olga Eszter (2024) Interaktív digitális tananyag fejlesztése érettségi feladatsorok felhasználásával a növénytan témaköréhez kapcsolódóan. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 51. o. Témavezető: dr. Kriska György

DIGITÁLIS MELLÉKLET

KÖRNYEZETI NEVELÉS

Kuves-Szalóki Ivett (2020) Fundoklia-völgy tanösvényének szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 69. o. Témavezető: dr. Kriska György

DIGITÁLIS MELLÉKLET

Tóth Mátyás (2020) Üvegépület, mint poláros fényszennyező objektum terepi vizsgálatának szakmódszertani feldolgozása ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 69. o. Témavezető: dr. Kriska György

DIGITÁLIS MELLÉKLET

Gombkötő Renáta (2021) Vonyarcvashegyen a Szent Mihály-domb környékére tervezett tanösvény szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 69. o. Témavezető: dr. Kriska György

DIGITALIS MELLÉKLET

Hornyák Krisztina (2021) Tanösvény a Füvészkertben. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 69. o. Témavezető: dr. Kriska György

Tóth Viktória (2021) Gyógynövényekkel kapcsolatos ismeretek a biológia oktatásában. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 69. o. Témavezető: dr. Kriska György

Gazdag Mónika (2023) A Zalakarosi Parkerdő Csiga-túra tanösvényének szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 85. o. Témavezető: dr. Kriska György

DIGITÁLIS MELLÉKLET

Gombolai Dorina (2022) A Nemzeti Botanikus Kertbe tervezett tanösvény szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 85. o. Témavezető: dr. Kriska György

Illés Enikő (2023) A győri Püspökerdő szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 99. o. Konzulens: Nyárády Mariann

Papp Anett (2023) Halásztelki tanösvény szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 108. o. Konzulens: Együd Bence Norbert

Sipos Katalin (2023) A felső-mátrai Sípark tanösvény szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 80. o. Témavezető: dr. Kriska György

Vadász Réka (2023) Mátrakeresztesre tervezett tanösvény szakmódszertani és élménypedagógiai feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 73. o. Konzulens: dr. Pogány Ákos

Fenyvesi Roberta (2023) Királyrét környékére tervezett tanösvény szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 80. o. Témavezető: dr. Kriska György

Kiss Adrián (2024) A Merzse-mocsár biológia szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, . o. Témavezető: dr. Kriska György

Teleki Zsófia (2024) Az Orfűi Vízfő-tanösvény biológia szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 72. o. Témavezető: dr. Kriska György

DIGITÁLIS MELLÉKLET

EGÉSZSÉGNEVELÉS

Imre Dóra (2020) A szexuális nevelés lehetőségei a középiskolai biológia oktatásában. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 65. o. Témavezető: dr. Pogány Ákos

Molnárné Pintér Trude Margaréta (2022) Digitális tananyagok a szexuális nevelésben.  ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 59. o. Témavezető: dr. Kriska György

EGYES TÉMAKÖRÖK FELDOLGOZÁSA

Papp Ádám (2022) Az evolúciós szemlélet helye a biológia tanításában. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 65. o. Témavezető: dr. Kriska György

Laza Orsolya (2023) A bioetika megjelenésének lehetőségei a biológia-egészségtan tantárgy keretein belül a közoktatásban. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 44. o. Témavezető: dr. Kriska György

OKTATÁSI MÓDSZEREK

Lukács Márton (2020) Új tanári bemutató- és csoportmunkában végezhető kísérletek szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 45. o. Témavezető: Nyárády Mariann

Bodócs-Nagy Lili (2022) A csoportmunka hatékonysága a biológiaoktatásban. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 91. o. Témavezető: Nyárády Mariann

Mészáros Nikolett (2022) Egy gamifikált értékelési rendszer kidolgozása és kipróbálása a középiskolai biológia oktatásban. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 63. o. Témavezető: Nyárády Mariann

Made with eXeLearning (New Window)