A tanári szakdolgozattal kapcsolatos információk a következő helyen érhetők el: http://tkk.elte.hu/szakdolgozat/
A diszciplináris szakdolgozat szakmódszertani fejezetével kapcsolatos információk:
A szakdolgozat témája lehet valamelyik szakhoz kötődően szakmódszertani, pedagógiai, pszichológiai vagy a diszciplináris kutatás. Diszciplináris témájú szakdolgozat esetén a dolgozat kiegészül egy olyan elemmel, amely bemutatja annak kapcsolódását a tanári tevékenységhez. Az intézeti tanszékek által kiírt szaktárgyi szakmai kutatási témából vagy szakirodalom feldolgozásból készült dolgozatokat ki kell egészíteni egy 10-15 oldalas szakmódszertani fejezettel, amely alapvetően azt mutatja be, hogy a feldolgozott téma miként kapcsolódhat a biológiatanári tevékenységhez. Amennyiben a szakdolgozati téma megjelenik a közoktatásban, akkor például ki lehet dolgozni egy témakör tervezetét, ahol ez a téma is szerepel, óravázlatokkal és az ezekhez kapcsolódó oktatási segédanyagokkal. Ha viszont nagyon speciális a téma, akkor például ki lehet dolgozni hozzá egy szakköri tematikát, amelynek részét képezheti más egyebek mellett ez a kutatási téma is. A kiegészítő fejezet elkészíthető terep- vagy laboratóriumi munkalapok gyűjteményére és a kutatási témához kapcsolódó digitális tananyagokra alapozva is. A feldolgozás során a közérthető és gyakorlati jelentőséggel bíró információkra érdemes koncentrálni. A szakmódszertani rész pedagógiai kipróbálása nem kötelező. A kiegészítő fejezetet célszerű bevezetés, anyag és módszer, eredmények és összefoglalás részekre tagolni, de ha a téma úgy kívánja, ettől el is lehet térni. További kérdések esetén forduljanak a biológia szakmódszertanos oktatókhoz.
DISZCIPLINÁRIS SZAKDOLGOZATOK
A biológia szakmódszertanos záróvizsgarésszel kapcsolatos információk:
Ebben a Biológiai intézetben lebonyolított záróvizsgarészben a hallgatók megvédik szakdolgozatukat és biológia szakmódszertani tételekből vizsgáznak. A védés során 10 percben kell összefoglalni a szakdolgozat eredményeit és célszerű mindeközben diasort is bemutatni. A diszciplináris szakdolgozatok esetében a szakmódszertani fejezetre az előadás végén kb. 2 percben kell kitérni. Ezen kívül még 5 perc jut a kérdések megválaszolására. A védésen a bírálóknak kell jelen lenniük. Amennyiben ez nem megoldható, akkor a szakfelelős előre jelzi a TKK-nak, hogy a védés nem a bírálókkal, hanem a bizottsági tagokkal lesz lebonyolítva. A védésen a témavezetők jelenléte is ajánlott. A bírálókat és a bizottság külső tagjait a TKK hívja meg.
A BIOLÓGIAI SZAKMÓDSZERTANI CSOPORT SZAKDOLGOZATI TÉMÁI
Egyéni érdeklődés nyomán további témák is kiírásra kerülhetnek!
Környezeti nevelési projektek
Új módszerek a környezeti nevelésben (témavezető: Kriska György)
Tanösvény szakmódszertani feldolgozása (témavezető: Kriska György)
Aszfaltút, mint poláros fényszennyező objektum terepi vizsgálatának szakmódszertani feldolgozása (témavezető: Kriska György)
A kiskőrösi Szűcsi-erdő éger-kőrises láperdejéhez kapcsolódó tanösvény tervezése és szakmódszertani feldolgozása (témavezető: Kriska György)
Digitális módszerek alkalmazása a biológia szaktanteremben
Digitális érettségi feladat gyűjtemény készítése és gyakorlati tesztelése (témavezető: Kriska György)
Modern szemléltetés a biológia tanításában (témavezető: Kriska György)
Digitális tananyag összeállítása eXe learning programmal (témavezető: Kriska György)
Linkgyűjtemény összeállítása, megjelenítése a Biológia tansegédben. Alkalmazási lehetőségek a biológia oktatásban (témavezető: Kriska György)
Interaktív Flash animációk újrahasznosítása a biológia oktatásában (témavezető: Kriska György)
Munka a biológia laborban
Mikroszkópos eszközök és módszerek a biológia oktatásában (témavezető: Kriska György)
Korszerű eszközök alkalmazása a biológia laboratóriumban (témavezető: Kriska György)
Új tanári bemutató- és csoportmunkában elvégezhető laboratóriumi kísérletek szakmódszertani feldolgozása (témavezető: Kriska György)
Szemléltetésalapú biológia tanítás (témavezető: Kriska György)
Mobiltelefonra optimalizált online kép és filmgyűjtemény és a hozzá tartozó szakmódszertani segédanyagok összeállítása (témavezető: Kriska György)
Munkalap gyűjtemény összeállítása laboratóriumi vizsgálatokhoz. A munkalapok megjelenítése a Biológia Tansegédben és alkalmazása a gyakorlati órákon (témavezető: Kriska György)
Elkészült szakdolgozatok 2020-tól
DIGITÁLIS TANANYAG FEJLESZTÉS
Tényi Adrienn Viktória (2020) Digitális tananyag fejlesztése a sejtbiológia és az állati szövettan témakörének tanításához kapcsolódóan. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 64. o. Témavezető: dr. Kriska György
DIGITÁLIS MELLÉKLET
Bence Zsolt Imre (2021) Mobiltelefon kompatibilis interaktív tananyag fejlesztése gerinces állatok boncolásához. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 64. o. Témavezető: dr. Kriska György
DIGITÁLIS MELLÉKLET
Bene Kata (2021) Mikroszkópos vizsgálatok a biológia tanításában. Tananyagfejlesztés mikroszkópos vízminták vizsgálatához. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 65. o. Témavezető: dr. Kriska György
DIGITÁLIS MELLÉKLET
Füleki Boglárka (2021) Mobiltelefonra optimalizált online gerinctelen állathatározó fejlesztése, és gyakorlati tesztelése. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 65. o. Témavezető: dr. Kriska György
DIGITÁLIS MELLÉKLET
DIGITÁLIS MELLÉKLET
Kökény Katalin (2021) Interaktív térhatású tananyag fejlesztése a biológia oktatásához. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 104. o. Témavezető: dr. Kriska György
DIGITÁLIS MELLÉKLET
Molnár Zsófia Dóra (2021) IKT-használat a középiskolai biológia oktatásában. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 75. o. Témavezető: dr. Kriska György
Zechmeiszter Vivien Hanna (2022) Mobiltelefon kompatibilis interaktív tananyag fejlesztése gerinctelen állatok boncolásához. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 63. o. Témavezető: dr. Kriska György
DIGITÁLIS MELLÉKLET
Farkas Mónika (2022) Egyed feletti szerveződési szintekhez kapcsolódó linkgyűjtemény és digitális tananyag összeállítása, megjelenítése a Biológia tansegéden. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 71. o. Témavezető: dr. Kriska György
DIGITÁLIS MELLÉKLET
Rádóczi Patrícia (2022) Interaktív digitális tananyag fejlesztése érettségi feladatsorok felhasználásával a keringési rendszer témaköréhez kapcsolódóan. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 214. o. Témavezető: dr. Kriska György
DIGITÁLIS MELLÉKLET
Boros Orsolya (2023) Online és hibrid szabadulószobák szerepe és lehetőségei a biológiaoktatásban. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 74. o. Témavezető: dr. Kriska György
Gál Anett (2023) Interaktív Flash animációk újrahasznosítása a biológia oktatásában. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 81. o. Témavezető: dr. Kriska György
KÖRNYEZETI NEVELÉS
Kuves-Szalóki Ivett (2020) Fundoklia-völgy tanösvényének szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 69. o. Témavezető: dr. Kriska György
DIGITÁLIS MELLÉKLET
Tóth Mátyás (2020) Üvegépület, mint poláros fényszennyező objektum terepi vizsgálatának szakmódszertani feldolgozása ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 69. o. Témavezető: dr. Kriska György
DIGITÁLIS MELLÉKLET
Gombkötő Renáta (2021) Vonyarcvashegyen a Szent Mihály-domb környékére tervezett tanösvény szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 69. o. Témavezető: dr. Kriska György
DIGITALIS MELLÉKLET
Hencz Eszter (2021) Időszaki kiállítás ismeretanyagának összeállítása, digitális és papíralapú múzeumi foglalkoztató készítése a látás témakör feldolgozásához 10–18 évesek számára az ELTE TM Biológiai és Paleontológiai Gyűjtemény preparátumai alapján. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 94. o. Konzulens: dr. Kriska György
Hornyák Krisztina (2021) Tanösvény a Füvészkertben. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 69. o. Témavezető: dr. Kriska György
Tóth Viktória (2021) Gyógynövényekkel kapcsolatos ismeretek a biológia oktatásában. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 69. o. Témavezető: dr. Kriska György
Gazdag Mónika (2023) A Zalakarosi Parkerdő Csiga-túra tanösvényének szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 85. o. Témavezető: dr. Kriska György
DIGITÁLIS MELLÉKLET
Gombolai Dorina (2022) A Nemzeti Botanikus Kertbe tervezett tanösvény szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 85. o. Témavezető: dr. Kriska György
Illés Enikő (2023) A győri Püspökerdő szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 99. o. Konzulens: Nyárády Mariann
Papp Anett (2023) Halásztelki tanösvény szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 108. o. Konzulens: Együd Bence Norbert
Sipos Katalin (2023) A felső-mátrai Sípark tanösvény szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 80. o. Témavezető: dr. Kriska György
Vadász Réka (2023) Mátrakeresztesre tervezett tanösvény szakmódszertani és élménypedagógiai feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 73. o. Konzulens: dr. Pogány Ákos
EGÉSZSÉGNEVELÉS
Imre Dóra (2020) A szexuális nevelés lehetőségei a középiskolai biológia oktatásában. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 65. o. Témavezető: dr. Pogány Ákos
Molnárné Pintér Trude Margaréta (2022) Digitális tananyagok a szexuális nevelésben. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 59. o. Témavezető: dr. Kriska György
EGYES TÉMAKÖRÖK FELDOLGOZÁSA
Papp Ádám (2022) Az evolúciós szemlélet helye a biológia tanításában. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 65. o. Témavezető: dr. Kriska György
Farkas Mónika (2022) Egyed feletti szerveződési szintekhez kapcsolódó linkgyűjtemény és digitális tananyag összeállítása, megjelenítése a Biológia tansegéden. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 71. o. Témavezető: dr. Kriska György
DIGITÁLIS MELLÉKLET
Rádóczi Patrícia Éva (2022) Interaktív digitális tananyag fejlesztése érettségi feladatsorok felhasználásával a keringési rendszer témaköréhez kapcsolódóan. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 214. o. Témavezető: dr. Kriska György
DIGITÁLIS MELLÉKLET
Laza Orsolya (2023) A bioetika megjelenésének lehetőségei a biológia-egészségtan tantárgy keretein belül a közoktatásban. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 44. o. Témavezető: dr. Kriska György
OKTATÁSI MÓDSZEREK
Lukács Márton (2020) Új tanári bemutató- és csoportmunkában végezhető kísérletek szakmódszertani feldolgozása. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 45. o. Témavezető: Nyárády Mariann
Bodócs-Nagy Lili (2022) A csoportmunka hatékonysága a biológiaoktatásban. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 91. o. Témavezető: Nyárády Mariann
Mészáros Nikolett (2022) Egy gamifikált értékelési rendszer kidolgozása és kipróbálása a középiskolai biológia oktatásban. ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport. Szakdolgozat, 63. o. Témavezető: Nyárády Mariann