Tisztelt Hallgatók!
A középiskolai biológia tanítása. tárgyat heti két órás laboratóriumi gyakorlat keretében oktatjuk az őszi félévben, a kiegészítő képzésben részt vevők is csak páratlan félévekben tudják felvenni.
A gyakorlatokról való három hiányzás esetén legalább egy gyakorlat anyagát pótolni kell, vagy másik csoportnál, vagy az utolsó héten. Négy, vagy annál több hiányzás esetén gyakorlati jegy nem adható. A terepgyakorlatról történő hiányzás két gyakorlatról történő hiányzásnak minősül! A gyakorlatokon zajló munka menete a jelenlevő hallgatók létszámától függ, ezért a kezdés után érkezők már nem tudnak részt venni a gyakorlatokon, késésük hiányzásnak minősül.
A laboratóriumi vizsgálatokon csak az vehet részt, aki legalább elégségesre (2) megírja a ZH-t. Az „elégtelen” minősítést kapott munkát pótolni ill. ismételni kell.
TEMATIKA:
1. BevezetésA gyakorlati vizsgálatok és a munkalapok szerepe a biológia tanításában és az érettségi vizsgán. A kurzushoz kapcsolódó nyomtatott és digitális szak- és szakmódszertani irodalom áttekintése. |
|
2. Laboratóriumi eszközök, növényhatározásSeregélyes T., Simon T (2012) Növényismeret. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, 276. o. |
|
3. Terepgyakorlat tantermi előkészítéseÉdesvízi gerinctelen állatfelismerés, áramló vizek ökológiai állapotfelmérése (MMCP) |
|
4-5. Terepgyakorlat a Csömöri-pataknál (áramló víz ökológiai állapotfelmérése, növénycönológiai vizsgálat)A gyakorlaton egyeztetett időpontban kell megjelenni. A terepgyakorlat dupla gyakorlatnak számít! |
|
6. Zárthelyi dolgozatTéma: édesvízi makrogerinctelen ismeret, MMCP módszer és a 3-4. és a 7-10. gyakorlatok szakmai, szakmódszertani anyaga. A szakirodalom az egyes témáknál szerepel (lásd alább) Felkészüléshez: Édesvízi gerinctelen határozókulcs |
|
7. Rendszertani, ökológiai és szervezettani vizsgálatokCsillós egysejtűek vizsgálata: pozitív- és negatív kemotaxis
Vízminta fénymikroszkópos vizsgálata Bergman-szabály modellezése
Sütőélesztő mikroszkópos vizsgálata
Virág és terméstípusok bogárnézős vizsgálata Kriska Gy., Gánóczy A. (2013) Bogárnézős vizsgálatok. Növényvilág. Természetismeret gyerekeknek. Flaccus Kiadó, 256. o.
Talaj vízmegkötő képességének vizsgálata Talaj mésztartalmának kimutatása Gerinctelen állatok szervezettani vizsgálata Kriska Gy. (2008) Édesvízi gerinctelen állatok – határozó. Nemzeti Tankönyvkiadó, 368. o. |
|
8. Biokémiai vizsgálatokRedukáló cukrok vizsgálata
Keményítő és cellulóz vizsgálata
Fehérje kimutatás
Fehérje kicsapódás
Lipidek vizsgálata
Kolloidrendszer adszorpciója
|
|
9. Sejtbiológiai és szövettani vizsgálatok
Sejtmag vizsgálat
Plazmolízis
A hajtás szövettani vizsgálata
A gyökér szövettani vizsgálata
A csírázás és feltételei
Növényi kristályzárványok vizsgálata (vöröshagyma, fikusz, nebáncsvirág)
A növényi anyagszállítás mikroszkópos vizsgálata
|
|
10. Életműködések vizsgálata
Keményítő emésztés
Tojásfehérje emésztés (pepszin, dipankrin)
A biológiai oxidáció és fotoszintézis vizsgálata
Gerinctelen állat légzésének vizsgálata Kriska Gy. (2008) Édesvízi gerinctelen állatok – határozó. Nemzeti Tankönyvkiadó, 368. o.
Kapilláriskeringés vizsgálata
Vérnyomás mérés
Érzékeléssel kapcsolatos vizsgálatok
Térdreflex vizsgálata |
|
11. Mikroszkópos preparátumok készítése, ezek képi dokumentálása digitális eszközökkel.Leadás: 4 db kitöltött gyakorlati munkalap |
|
12. Értékelés |
A gyakorlati jegy odaítélésekor a következő teljesítményeket értékeljük:
– Az elkészített két munkalap
– A zárthelyi dolgozat eredménye